Подобрете лесно вашите светлини

Въпреки съществуването на технология за осветление като Xenon и LED повечето автомобили по пътищата в момента все още използват халогенни лампи. Въпроси за по-добри решения за осветление изникват редовно във форума, но има прости и законни начини за подобрение на халогенните фарове. Ако просто смените крушката, например с H4 или H7 X-Treme Vision, това може да генерира светлинен лъч, който е до 130% по-ярък и 45 метра по-дълъг. Ето кратко описание на това как работят тези крушки. Simply replacing the bulb, for example with a H4 or H7 X-tremeVision, can generate a light beam that is up to 130% brighter and 45 metres longer. Here is a brief description of how these bulbs work.

Разлика между лумен и лукс

 

Светлинният поток се измерва в лумени. Светлинният поток е общото количество светлина, което една крушка излъчва във всички посоки. От друга страна лукс е интензитетът на светлината, която действително достига пътя. Разликата е важна, тъй като светлинният поток за всеки тип крушка е точно определен в разпоредбите на ECE и може да варира само в много тесни допуски. Така например според ECE R37 крушката H7 12 V трябва да има 1500 лумена +/– 10%. Следователно, ако повече светлина достига пътя, съществуващото количество светлина трябва да се използва по-добре и по-ефективно.


Фигура 1: Лумен и лукс

Lumen and lux

Важното разстояние между 50 и 75 метра

 

С цел да осветяват допълнително собствената лента на шофьора лъчите на късите светлини, предназначени за дясно движение, са по-дълги от дясната страна. Този асиметричен къс лъч също може да бъде видян ясно в точката, където възниква границата между осветената и тъмната зона, когато превозното средство е изправено пред осветена стена с включени фарове. Важното в случая е, че пътят на разстояние над 50 метра е осветен възможно най-ярко. Това дава възможност на шофьорите да виждат предмети и опасности достатъчно рано и да реагират по съответния начин.


Най-важните точки за измерване са:

• 50V = 50 метра пред автомобила

• 50R = 50 метра от външния край на платното (за дясно пътно движение)

• 75R = 75 метра от външния край на платното (за дясно пътно движение)

 

Стойността на FOM (Коефициент на качеството) вече е общоприет термин за измерване на качеството на късите светлини. Той се изчислява от сбора на интензитета на светлината от всички измервателни точки, като точката на 75 метра носи двойна тежест:

• FOM [лукс] = Интензивност на светлината (2 x 75R + 50R + 50V)

 

Колкото по-висок е FOM, толкова по-добро е осветлението. Разбира се, това предполага, че максимално допустимите стойности на осветлението (стойности на отблясъци) не надвишават границата между осветената и тъмната зона.


Фигура 2: Асиметрични къси лъчи

The important distance between

Как работи X-tremeVision

 

Крушки като Philips X-tremeVision, които предоставят повече светлина върху пътя, имат нажежаема жичка, която е по-малка, но по-ярка. Тъй като светлинната повърхност е по-малка, общото количество светлина не се променя значително. Въпреки това фарът може да използва наличната светлина по-ефективно, за да я насочва към диапазона на разстоянието, описан по-горе. Резултатът е по-висок FOM: до 130% по-голяма яркост и диапазон, който е до 45 метра по-дълъг. Разбира се, това винаги донякъде зависи от системата на използваните фарове.

 

По-ярката и по-гореща нажежаема жичка е и причината поради която тези особено мощни крушки винаги имат по-кратък срок на експлоатация в сравнение с обикновените крушки. Philips използва специално, особено устойчиво на налягане кварцово стъкло за всички свои крушки. Особено високото налягане на запълване с газ до 15 бара в крушката е поне частична компенсация за недостатъка от краткия срок на експлоатация. 15 бара се отнасят до налягането, когато лампата е студена. Когато е в експлоатация, налягането в стъклената крушка е до три пъти по-голямо.

И най-накрая – бележка за монтирането на крушката

 

Често ни се казва да не докосваме халогенни крушки с голи ръце, но най-големият проблем тук не са маслата, които могат да изгорят върху стъклото и да предизвикат повреда, тъй като за това е необходимо много високо ниво на замърсяване. Още по-лошото е дори най-малкото количество замърсявания, които се изпаряват във фаровете и се депозират върху чувствителните огледални повърхности. Това може да доведе до бързото натрупване на загрозяващо покритие, което в даден момент ще се отрази на качеството на осветлението. Така че най-доброто нещо е винаги да се носят подходящи ръкавици.

Нашият сайт се преглежда най-добре с последната версия на Microsoft Edge, Google Chrome или Firefox.