Изкуствен интелект: обогатеният шофьор

Изкуственият интелект е навсякъде – в нашите мобилни телефони, в компютрите, в домовете ни, както и в автомобилите ни. Сензорите и камерите създават истински лични асистенти, които превръщат шофьорите в чудесни професионалисти.

Изкуствен интелект в нашите автомобили?

 

Доскоро част от сценарий на холивудски ултрафутуристичен филм или фантазия на луд учен-изследовател, изкуственият интелект (AI) вече е факт от ежедневието. Стига дори и до нашите автомобили. 

 

По-точно, AI вече се е превърнал в личен асистент на шофьора. От една страна, AI се използва в помощни средства за шофиране (като Разширени системи в помощ на водача или ADAS), оборудвани стандартно от производителите на автомобили за откриване на бели линии, препятствия (като пешеходци или животни) или за поддържане на безопасно разстояние от автомобила отпред. От друга страна, той разполага със системи за гласово разпознаване като MBUX на Mercedes, виртуален личен асистент, който научава навиците и предпочитанията на водача, за да предвижда нуждите му. По-скоро като незаменимия Google Home или Alexa на Amazon.

 

AI също ще играе основна роля в бъдещите самоуправляващи се автомобили, като ги управлява без човешка помощ, а същевременно гарантира комфорта на "водача" и пътниците. Искате ли да пътувате в кабина на превозно средство при 20°C, докато слушате "Реквием" от Моцарт? AI ще се погрижи за това вместо вас. Проучване на IHS Markit показва, че макар само 8% от новите автомобили да са разполагали със системи, базирани на AI през 2015 г., тази част трябва да нарасне на не по-малко от 109% до 2025 г.

Новият, усъвършенстван шофьор

 

И с основание. 

Изкуственият интелект е много повече от приспособление, поне що се отнася до автомобилите. Водещият му принцип е безопасността – на шофьора и на всички други участници в движението – наблюдавайки ги с изключителна бдителност. Той дори може да компенсира такива незначителни човешки слабости, като пропуски в концентрацията. Някои системи използват камера, съчетана с поредица от сензори, за да анализират очите на водача и ъгъла на главата му, за да се гарантира, че той няма да заспи. Ако е необходимо, се задейства звуково предупреждение. 

 

Тази технология може да се използва и в случай на заболяване. Ако след няколко визуални и звукови подкани системата с AI не разпознае някаква реакция на водача, тя може да поеме контрола върху автомобила, да активира светлините за опасност и автоматично спиране и дори да паркира автомобила в крайпътната зона.

Силата на супер зрението

 

Докато тези интелигентни средства за шофиране в общи линии стават все по-известни, все по-малко хора знаят, че AI се използва и в нашите системи за осветление за автомобили. 

 

Въпреки това през последните две години някои производители на автомобили започнаха да монтират адаптивни LED фарове към новите си модели. Това означава, че основният лъч на автомобила се адаптира към средата му, осветявайки или затъмнявайки обекти, разпознати на пътя пред него. На практика такива интелигентни осветителни системи филтрират лъча, за да се избегне заслепяване на други водачи, но увеличават осветеността, когато се приближават до препятствие или пътен знак. Някои видове интелигентни фарове дори използват данни от GPS навигационната система за осигуряване на предсказващо осветление. Когато автомобилът стигне например до кръстовище, навигационната система проактивно предупреждава предните фарове, като им позволява съответно да адаптират своите лъчи. 

 

В бъдеще изкуственият интелект ще даде възможност за разработване на системи за фарове с висока разделителна способност, задвижвани от нова микро-LED технология. Тази модерна технология, която вече е налична, ще направи теоретично възможно осветяването на най-малката точка в пейзажа или дори да се проектират линии или знаци на пътя напред в помощ на водача.

 

Крайната цел е да се подобри качеството на човешкото зрение и да се намали броят на нощните инциденти, които все още са част от повечето пътнотранспортни произшествия днес.

Нашият сайт се преглежда най-добре с последната версия на Microsoft Edge, Google Chrome или Firefox.