"Имаме една и съща основна тренировъчна програма като всички спортисти – колоездене, бягане, плуване, бодибилдинг – която адаптираме към физическите изисквания, които се поставят за нас. На Дакар дните са дълги и изключително динамични. Ставаме в 3 часа сутринта и след това караме два часа, за да стигнем до старта на "специалния етап". Той продължава 4 до 5 часа под пламтящото слънце. Много е горещо и е физически трудно. Трудно е и психически. Рали Дакар продължава 10 дни, през които изминаваме между 500 и 600 километра. Ето защо това е и едно от най-трудните състезания в света. Трябва да продължавате да давате максимума от себе си до края, защото често последните дни решават победителите и губещите. Аз се занимавам и с навигация, когато се състезавам, в това съм добър. Прекарвам седмици, практикувайки навигационните си умения, това е като моя личен кръстоносен поход. В Перу понякога беше лесно да се изгубиш в големите простори на пустинята или просто поемането по грешната долина може да ти струва ценно време. Навигацията е доста сложна. Чудесно е, когато има следи. Но когато няма такива, трябва да следвате курс, показан в пътеводителя, в неблагоприятна среда, в която не можете да карате по права линия. Това много затруднява намирането на контролните пунктове. И докато навигирате, все пак трябва да карате бързо! Само преминаването на финалната линия е само по себе си победа. Това, което наистина е важно в това рали, е напрежението, което двигателят и компонентите могат да поемат, без да се повредят. Смяната на двигател означава 15-минутно наказание; две смени ви струват час. Така че технологията също трябва да бъде по-здрава, по-издръжлива и по-ефективна. Трима механици придружават пълния екип: инженер за електронните системи на двигателя, който контролира неща, като горивна смес на различни надморски височини и температури, мениджър за двигателя и специалист по окачването. Всеки мотоциклетист има собствен специализиран механик, който да се справя с ежедневната поддръжка. Използвахме сервизни лампи много. Първо, защото можем да пристигнем късно през нощта след етапите. Второ, понякога механиците трябва да работят цяла нощ върху двигателя. Професионалните сервизни лампи на Philips са забележителни: те са много мощни, лесни за боравене, особено челните, които често използваме, а бялата им цветна температура ни позволява да виждаме какво вършим. Често има "междинни участъци", в които се придвижваме няколко часа в тъмното, което означава да напуснем мястото, където сме лагерували за една нощ, за да достигнем началото на етапа. В тези ситуации осветлението е от съществено значение. Пътищата често са малки с бездомни животни и множество препятствия. И вие, и моторът трябва да стигнете до стартовата линия на специалния етап невредими. Ние оборудвахме големите камиони за техническа поддръжка с Philips MasterDuty, 24 V крушки за предни фарове с висока устойчивост на вибрации и подобрен експлоатационен живот. В Южна Америка камионите се случва да изминат доста километри, понякога по самия курс на ралито. Спечелването на етап е фантастично. В стратегическо отношение обаче, това не винаги е най-добрият начин да спечелите състезанието. Когато спечелите етап, започвате следващия на първо място, което означава, че вие сте този, който трябва да проправи път. Разбира се, това улеснява нещата за конкурентите зад гърба ви, докато вие сами можете да загубите много време в класацията. Това, което ние наричаме "феш-феш", също е наистина трудно. Това е много фин прах, в който моторът потъва. Не знаете какво има отдолу, като например камъни, които могат да пробият гумата ви или да ви съборят. Етапът, която спечелих, номер 3, беше най-големият ми момент досега на Дакар. Това беше първият ми официален спечелен етап!"
Xavier de Soultrait, мотоциклетист, спонсориран от продукти за автомобилно осветление на Philips, дискутира с нас за това, което е необходимо, за да се състезава в легендарното рали Дакар.
Усилена тренировка за едно от най-трудните ралита в света
Блестящ механик и екип
Спечелване на етап
Навигация или как да не се изгубите в пустинята
Занимавам се с навигация, когато се състезавам, в това съм добър. Прекарвам седмици, практикувайки навигационните си умения, това е като моя личен кръстоносен поход. Навигирам много в пустините на Мароко или Южна Америка. Целта е да придобия усещане за почти всяко място и ако следващият Дакар се случи някъде, където вече съм тренирал, още по-добре! Умението да се ориентирате е част от цялата състезателна стратегия на Дакар.
В Перу понякога беше лесно да се изгубиш в големите простори на пустинята или просто поемането по грешна долина може да ти струва ценно време. Навигацията е доста сложна. Чудесно е, когато има следи. Но когато няма такива, трябва да следвате курс, показан в пътеводителя, в неблагоприятна среда, в която не можете да карате по права линия. Това затруднява много намирането на контролните пунктове. И докато навигирате, все пак трябва да карате бързо!
Всяка вечер трябва да работите по вашия пътеводител; отнема ми между 4 и 5 часа. Веднага щом получите пътната карта, тя се преобразува в GPS направление. Оттам трябва внимателно да работите, за да се подготвите за следващия етап. Например познаването на типа и консистенцията на почвата ви позволява да изберете вашите гуми. Колкото повече информация имате, толкова по-добре се представяте на курса. Често правя разузнаване на земята.
Провизии по пътя
Що се отнася до провизии, имаме 3 литра вода и 3 литра течна храна, в допълнение към 3 литра вода на мотора в случай на спешни случаи. Течните ястия се състоят от прах, който смесваме с вода, какъвто моряците носят на състезателните си яхти. В джобовете си взимам и хранителни барчета. На всеки 200 километра има точка за зареждане; използваме до 12 – 13 литра гориво на 100 километра на мека земя (имаме около 30 литра гориво на мотора и трябва да можем да изминем 200 км). Лично аз пия от 6 до 7 литра вода на ден.
Истинска страст
Моите родители, както и баба ми и дядо ми, караха мотоциклети. Баща ми се състезаваше в някои регионални състезания. Така че имахме мотор у дома. Стъпка по стъпка, двамата ми братя и аз също започнахме да караме. Ето как се превърна в страст: единствената ми мисъл беше карането на мотоциклети и състезанията. Работих през празниците и уикендите, за да платя за мотора си, екипировката и таксите за състезания. Участвах във френския шампионат, след това в европейския и след това Ендуро. И накрая, рали Дакар. След второто ми състезание Yamaha ме забеляза и се присъединих към официалния отбор.
Мечтая за Дакар още от малък, когато го гледах по телевизията. Никога не съм си представял, че един ден ще участвам. И ето ме, редом с най-добрите мотоциклетисти в света и дори спечелих един етап!
Разбирайте и управлявайте опасността
На Дакар караме наистина бързо. Всички знаем, че Дакар не е разходка в парка и че инцидентите могат да се случат много бързо. Миналата година след падане счупих лакътя си на 6 части. В кулминацията на момента не осъзнах, че съм си счупил нещо. Но след 15 километра трябваше да осъзная фактите и да се откажа от ралито.
Става въпрос за победа, но не на всяка цена. Вие сте далеч от медицинска помощ и когато претърпите злополука, се намирате в нищото: те трябва да дойдат и първо да ви вземат, след което да ви окажат медицинска помощ. Това може да отнеме известно време. Така че трябва да карате бързо, за да спечелите състезанието, но трябва да знаете как да се предпазите и да избегнете сериозни инциденти.
Без определена точка, върху която да се съсредоточите в дюните, на някои мотоциклетисти като мен може да им прилошее. Наистина е трудно. Трябва да познавате себе си много добре и да се научите как да се справяте с това. Вестибуларната терапия ми помага да запазя чувството си за баланс в дюните.
За да научите повече: www.philips.com/xavier
Може също да ви заинтересува:
Ръководство за намиране на правилната крушка
Закупете автомобилни продукти Philips онлайн или в магазин, близо до вас
Имате ли нужда от замяна на фарове Philips за автомобила ви?
Най-високият приоритет на Philips е да предоставя максимално удовлетворение за клиенти, които закупуват оригинални продукти на Philips
Как да смените крушки за предни фарове за вашия Peugeot 308
Как да смените крушки за предни фарове за вашия Range Rover Evoque
Как да смените крушки за предни фарове за вашия Mini Cooper Countryman
Как да смените крушки за предни фарове за вашия Volkswagen Golf VII